Dzień trzeci EPW: słowa skrzydlate, „szybkostrzelne”

W ostatni, najbardziej intensywny dzień Festiwalu, obok poetów głos zabrali również „artyści ksiażek” – projektanci okładek. W oczekiwaniu na kulminacyjny moment, galę wręczenia Nagrody Europejski Poeta Wolności, rozmawialiśmy m.in. o znaczeniu ciszy w procesie pisania, o tym, jak internet zmienia rynek książki i… kunszcie Jana Kochanowskiego. Dziękujemy, że spędziliście z nami ten czas. 

 

Dehnel

To istotne, żeby poezja nie była deklaracyjna. Ważne są teksty, które są “szybkostrzelne”, takie, które nie są bardzo zawiłe.

Jacek Dehnel

epw3_bianconi

We włoskiej poezji zanika granica pomiędzy prawdziwym, naturalnym a sztucznym. To jedna z rzeczy, która charakteryzuje literaturę włoską.

Vanni Bianconi, autor tomu Wymówisz moje imię, jego tłumaczka Joanna Wajs oraz Jarosław Mikołajewski

epw3_polgar_gorecka

Nie mogę oderwać się od czytania antycznej literatury, ale też nie mogę oderwać się od współczesności.

Anikó Polgár, autorka tomu Archeolożka w czółenkach

epw3_debata_okladki

Duże wydawnictwa minimalizują ryzyko wykorzystując typowe rozwiązania i okładki.  Grafik jest tu pasażerem na gapę. Tworzy to taką sytuację, że jak Reksio w kreskówce stawia takie same stemple, wydawcy wypuszczają te same okładki.

Przemek Dębowski, debata „Oceniaj książkę po okładce”

epw3_dapowell

Najbardziej wolny w pisaniu czuję się, gdy nie piszę. Ale to też jest część pisania. Ważne, by sobie pozwolić na chwilę ciszy.

D. A. Powell podczas rozmowy z Tadeuszem Dąbrowskim

 

Słowa skrzydlate. #poetawolnosci #epw #teatrszekspirowski

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Karina Rojek (@anirakkejor)

 

Gala_blandiana

Ana Blandiana jest legendą walki o wolność polityczną i obywatelską w Rumunii, jednak nie to zdecydowało o jej zwycięstwie w Gdańsku. Ogromne wrażenie na Jury wywarło przede wszystkim nieustające dojrzewanie poezji laureatki do wolności i pogłębianie jej wymiaru w czasach współczesnych.

Anda Rottenberg w imieniu Jury Nagrody